Gribasspēks (online) 07


LU Open Minded logo
Nodarbības konspekts LU Open Minded kursā Gribasspēks
2017. gada maijā.

Rīku kaste.

ToolBox
Visus rīkus (metodes gribasspēka attīstīšanai) rīkus ir iespējams klasificēt:
1. Rīki, kas orientēti uz saņemšanos (ja gribi — dari, ja ne meklē attaisnojumus);
2. Rīki, kas orientēti uz izpratni (ja es saku ka gribu, bet tomēr nedaru, tad kur ir problēma);
3. Viltības (rīki, kas nav domāti izprašanai, bet ļauj kaut ko izdarīt — pietuvoties mērķiem.).

Apzinātība un gribasspēks.

Par to, kā apzinātības prakse attīsta gribasspēku, esmu uzrakstījis atsevišķā rakstā: apzinātība un gribasspēks. Apzinātība ir prasme, kuras apgūšanai ir nepieciešams ieguldījums — laiks un enerģija. Ja ir vēlme šo piegājienu iepazīt ne tikai teorētiski, bet arī praktiski, tad aicinu sekot Apzinātības un Miera prakses jaunumiem — un apmeklēt kādu nodarbību vai ciklu.

Nebārties uz sevi, bet piedot sev un iet tālāk.

Parasti par neveiksmēm sevi baram, pārmetam, noniecinām un lamājam. Tomēr, lai cik tas izklausītos pretēji intuīcijai, pētījumi atkal un atkal apliecina, ka cilvēki, kuri neaizraujas ar pašpārmetumiem un vainas sajūtu, labāk sasniedz savus mērķus un arī jūtas labāk.

Brīdī, kad pārmetam sev par “noraušanos”, par to, ka neatbilstam sevis pašu uzstādītajiem ideāliem, mēs — paši to neapzinoties — sabotējam savas izredzes sasniegt savus mērķus. Pārmetot sev, jūtoties vainīgi, mēs iedarbinam apburto loku — mums nav izdevies sekot mērķiem, mēs noraujamies, jūtamies vainīgi, mums ir mazāk spēka sekot mērķiem, mēs noraujamies ar lielāku varbūtību un jūtamies vēl vainīgāki, utt.

Vainas sajūta ir tā, kas mazina mūsu gribasspēku. Un pētījumi liecina, ka tieši pieņemšana, piedošana un līdzjūtība pašam pret sevi ir tas, kas dod spēku turpināt iet uz mērķi arī pēc šķietamās neveiksmes. Piedošana, nevis vaina palielina mūsu atbildības sajūtu. Piedošana mums ļauj atvērties citiem, kamēr vaina mūs izolē no citiem — līdz ar to mēs paliekam vieni un saņemt padomu vai palīdzību ir grūtāk. Piedošana ļauj skaidrāk ieraudzīt to, kas ir noticis. Vaina to “apmiglo” un iekrāso tumšās krāsās. Pašpārmetumi mazina mūsu pārliecību un spēku.

Kā ar šo tikt galā? Iztēloties, ka “kļūdu” ir pieļāvis labs jūsu draugs — viņš ir “izgāzies” savu mērķu uzstādīto sasniegšanā. Kā jūs runātu ar viņu? Ko teiktu? Vai lamātu un pārmestu? Vai aicinātu viņu piedot sev un atgādinātu par svarīgāko un par to, ka viņam ir pietiekoši daudz pozitīvu iezīmju, kas ļauj sasniegt uzstādītos mērķus? Vai jūs viņu iedvesmotu un atbalstītu? Un kura no šīm stratēģijām būtu palīdzošāka draugam? Tad kāpēc lai ar sevi runātu citādāk?


Līguma nosacījumi smalkajā drukā

Visas idejas, kuras stāstīju gribasspēka kursā darbosies tikai tad, ja tās tiks darbinātas. Prakse ir galvenais. Ar zināšanām vien nepietiek. Prakse — tas nav nekas vairāk kā atkārtošana. Lai ieviestu jaunas lietas savā dzīvē, tās ir jāatkārto, jāatkārto, jāatkārto, līdz tās ieviešas. Lai likvidētu vecas, nevēlamas lietas, tās ir jāpamana, un to vietā jāliek kaut kas jauns, kas ir jāatkārto, jāatkārto, jāatkārto. Tā notiek iemācīšanās un tā varam mainīties. Gan gribasspēka, gan citās jomās.

Laimīgi!

Ansis J Stabingis.