Checklist with pen isolated on white

Apzinātības kursa saturs


1. Ievads kursā, apzinātības pamati

Kā īsti strādā mūsu apziņa, uzmanība, domāšana? Cik lielā mērā varam to ietekmēt? Vai mēs paši esam sava prāta pavēlnieki vai arī tas valda pār mums?
Pirmajā nodarbībā paskaidrošu pamata tehnikas, iemācīšu sākotnējos vingrinājumus. Tehnika “6R”.

2. Attieksme

Pieredze ir nevis tas, kas ar mums ir noticis, bet gan tas, kā attiecamies pret to, kas ar mums ir noticis. Vai — kā rakstīja psihoterapeits Viktors Frankls — mūsu attieksme pret situāciju, kurā esam, ir pēdējā brīvība, kuru neviens mums nevar atņemt. Kā mēs izmantojam šo brīvību? Vai apzināmies un lietojam to?
Nodarbībā pastāstīšu par psiholoģiskajiem mehānismiem, kuri ir attieksmju pamatā. Pārrunāsim veidus, kā veidojam attieksmes un kā tās ir iespējams mainīt — un kā tas maina mūsu dzīves.

3. Emocijas. Pozitīvās un arī negatīvās

Dusmas un naids. Bailes. Izmisums. Pamestības sajūta. Vientulība. Depresija. Zems pašvērtējums. Sevis noniecināšana. Ciešanas. Droši vien visi esam saskārušies ar šīm vai līdzīgām emocijām kādā savas dzīves posmā.
Kā tās pārvarēt? Kā tikt galā ar dzīves grūtumiem, ar negatīvām un destruktīvām emocijām? Kādas ir metodes, kuras piedāvā apzinātība? Un ko par to visu saka zinātnes pētījumi?

4. Apzinātība attiecībās

Mēs nedzīvojam vieni paši. Nepārtraukti esam attiecībās ar citiem cilvēkiem — vecākiem, bērniem, dzīvesbiedriem, kaimiņiem, kolēģiem, cilvēkiem uz ielas —  kuri ikviens arī ir (vairāk vai mazāk) apzināti. Viņi, protams, iespaido mūs — arī mūsu apzinātību. Kā dzīvot ar šo, kā apzināties sevi attiecībās? Kā apzinātība var palīdzēt tajās attiecībās, kuras mums ir?

5. Gribasspēks un pašdisciplīna

Mūsu smadzenēs ir divas struktūras, kas uz jautājumu “ko es vēlos” sniedz dažādas atbildes. Tas ir tikai viens no iemesliem, kāpēc mums nākas izvēlēties, bet tas dažādas vēlmes rada situāciju, kurā mums ir jālieto gribasspēks.
Lekcijā par to, kā trenēt un atīstīt savu gribasspēku, gan atsakoties no nevēlamām lietām, gan ieviešot vēlamās.

6. Stress

Stress ir kļuvis par šī laikmeta galveno iezīmi. Stresu veido viss — nauda, darbs, attiecības, bērni — pati dzīve. Protams, mēs katrs tā vai citādi cenšamies tikt galā ar stresu, bet ir iespējams izdarīt ko vairāk. Ne tikai “tikt galā”, bet samazināt to, pat situācijā, kurā mēs ārējos apstākļus ietekmēt nevaram.

7. Laime kā prasme

Vai laime ir likteņa dāvana? Vai laimīgi varam būt tikai tad, ja mums paveicas? Vai — es varētu būt laimīgs, ja vien… Varbūt laime ir ilga un grūta darba rezultāts? Un, ja tā — vai laime ir pieejama visiem? Tiešām visiem?
Mūsdienu neirozinātnes pētījumi aizvien vairāk apliecina to, ka laimi ir iespējams apgūt — jo tā ir prasme, iemaņa. Tie balstās gan smadzeņu uzbūves īpatnībās, gan tajā, ko un kā domājam — par laimi, par sevi, par situāciju. Domāšanu var mainīt. Tā ir prasme. Apgūstama prasme.

8. Mentālā un emocionālā higiēna. Apzinātība ikdienā.

Mēs ikviens zinām, ka ir jāievēro higiēna, lai neslimotu — ir jākopj ķermenis, jāmazgājas, jātīra zobi. Jāskatās, ko ēdam. Jākustas. Jāattīrās. Bet kā ir ar prātu?
Arī te ir jāievēro higiēna. Prāta higiēna. Ja to ievērosim (daudzi to dara dabīgi), tad dzīvosim ilgi un laimīgi.

Pieteikties kursam var šeit.

Ir ko teikt? Saki: